SPØRSMÅL OM ERIKSONS TEORI
Oppgave C
På Flatåsen skolen hadde Hege og jeg et møte med 1.klasse lærer Tone-Merethe. Det var et veldig positivt møte, og vi fikk mange gode og interessante svar.
1. Hvordan føler du som lærer at ungene respekterer deg?
- Hun sier: Det er veldig gjensidig respekt uansett hvilken alder, hvis vi respekterer barna, så respektere de oss.
2. Merker du noe som lærer at gruppe press starter allerede i 1.klassen? hvorfor? Hvorfor ikke?
- Hun sier: Det er lite av det på Flatåsen skole, siden vi lærerne er så ops på dette, og hvis vi lærerne ikke hadde fulgt med så kunne dette vert mulig.
3. Hvordan utvikler de seg fra 1- 4 klassen tanke messig?
- Hun sier: Veldig individuelt. Spørs på hvordan læreren er, og hvordan hjemme situasjonen er. Men merker at de i min klasse har allerede utviklet seg veldig mye. Så lenge de bli hørt og sett så utvikler de seg mye på fra1. til 4 klasse. Disse 4 årene veldig viktige for barna.
4. Hvordan utvikler de seg fra 1- 4 klassen følelses messig?
- Hun sier: Det er veldig Individuelt her også. Vi spiller veldig mye på følelsene deres. Og da merkes det veldig mye. Vi bruker rollespill for at barna skal forstå hva sinne er og hvordan andre unger har det, men vi snakker også veldig mye om det generelt i skolen.
5. Når merke du som lærer at sympati og skyld følelse kommer inn i bilde til barna?
- Hun sier: Veldig individuelt her også, hvis vi lærerne snakker om det, så lærer de det lettere. Vi bruker å gå grundig inni ting slik at de skal skjønne hva dette er. Vi har lyttekrok hver morgen, og i morges spurte jeg om de hadde gitt noen en klem eller sagt at de var glad i noen. Uansett hvem det var så var dette en fin ting å gjøre.
- Mens på skyld følelse må vi ikke se lett på. Her bruker vi å gå veldig inn i situasjonen, slik at barna skjønner hva de har gjort.
6. Hvordan e det og vær lærer for 1 klassen?
- Hun sier: Det er veldig stressende. Fordi det er mye unger. Vi skulle gjerne hatt flere vokse. Vi er bare 1 lærere og det er 26 barn som jeg har alene. Men det er veldig koselig, siden de er veldig tillitsfulle og vi kan forme de slik som vi føler at vi vill ha de. Det er grunn muren vi som lærere i 1.klasse bygger. Veldig krevende jobb.
7. Merker du på ungene når de får en mestrings følelse?
- Hun sier: Ja, veldig tydelig på 1.klassingene, siden de blir veldig stolte og glade så de viser det veldig mye. Det er ikke lurt å rose de når de vet selv at de ikke har gjort noe bra, siden de er såpass gamle at slike ting forstår de.
8. Må du som lærer anstrenge deg mye mere når du er 1.klasse lærer i forhold til 7. klasse?
- Hun sier: Ja, det er mye mere anstrengende å være lærer for 1.klassen enn 7.klassen som jeg hoppet fra. Siden jeg ikke får de dype samtalene med de små som de større. Og jeg kan aldri gå fra de i 1.klassen i 1 sekund. Siden da blir det kaos, så jeg kan ikke en gang å gå og hente meg en kaffe! Siden de trenger oppfølging hele tiden.
9. Syns du barna har blitt flinkere til å fullføre skole oppgaver?
- Hun sier: Ja, vi har jobbet veldig mye med arbeids ro, så de klarer og komme seg lengre nå enn det de klarte fra starten på skolen året.
10. Føler du at ungene har blitt mer kritisk til ting de gjør?
- Hun sier: Nei de er ikke noe spesielt kritisk til seg selv. Mere spent i starten og tok ting alvorlig. Mens nå stiller de ikke så store krav til seg selv, men ikke for høye krav heller.
11. Hvordan er samspillet mellom skole og hjem? Merker du som lærer noe av dette?
- Hun sier: Veldig godt samarbeid mellom hjem og skole, siden det jobber vi veldig mye med. Meldebok er veldig mye brukt her på Flatåsen. Veldig godt samarbeid.
12. Hvor viktig er det at det er et godt samspille mellom hjem og skole?
- Hun sier: For meg er det veldig viktig. Vi må spille på lag. Hvis foreldrene blir negativ til skolen føres dette videre over til barna.
Av: Hege Marie Loe og Maria Chanett Berge
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar