onsdag 24. oktober 2012


KAPITTEL 3

MENNESKETS UTVIKLING
·         Arv og miljø
·         Sammenhengen mellom arv og miljø
·         Eriksons teori om den sosiale utviklingen
·         Piagets teori om den tankemessige utviklingen

ARV
·         Det som påvirker mest av arv og miljø er miljø
·         Eia-debatten
·         Homofili, presentasjoner i skolen, kriminalitet
·         Livets begynnelse: 23+23 kromosomer smelter sammen.
·         Alle Celler i kroppen har 46 kromosomer, untaket er kjønnsceller.
·         Et menneske har om lag 25 000 gener
·         Genene styrer den fysiske-motoriske utviklingen
·         Genene finnes i dominat og recessiv utgave.
·         Eksempel: om du kan rulle tungen.
·         Hva er arv, miljø eller begge deler?

MILJØ
·         Miljø er alt som omgir oss fra fødselen, ja faktisk før det også, hvorfor?
·         Hvis man røyker, drikker kan man få et missfostret barn.
·         Røyking og generalisert angs
·         Sosialisering: Hva er det?
·         Sosialisering er å vokse inn i et samfunn og en kultur med bestemt normer og verdier.
·         Familie, kontaktnett, samfunnet

PRIMÆRSOSIALISERING
·         Den første og mest gjennomgripende form for sosialisering: Familien

SEKUNDÆRSOSIALISERING
·         Styrer individet inn i nye roller og funksjoner: Barnehage, skole, fritidsaktiviteter, idrettslag, venner osv.

BRONFENBRENNES UTVIKLINGSØKOLOGI

MIKROSYSTEMET
·         Nærmiljøene barn og unge ferdes i.
·         Forskjell på å vokse opp på Grünerløkka og Lofoten
·         Hjem, Barnehage, skole, nabolag...
·         Den viktigste delen av oppvekstsystemet
·         Mesosystemet (meso=midten)
·         Betegner samspillet mellom de forskjellige arenaene barn og unge ferdes i.
·         Forholdet mellom skole og hjem
·         Eks. Foreldre som aldri stiller på foreldremøter og stiller seg i likegyldig til barnas læring.
·         Forholdet mellom venneflokk og nabolag


EKSOSYSTEMET (ekso=utenfor)
·         Arenaer der barna og unge sjelden eller aldri er til stede, men der det likevel skjer ting som påvirker barnet.
·         Foreldrenes arbeidsplass
·         Avgjørelser i skolestyrey, kommunestyret etc.

MAKROSYSTEMET (makro=stor)
·         Verdier, ritualer, tradusjoner, livssyn, politiske ideologier, den økonomiske politikken etc. i den kulturen der oppveksten foregår.

SAMMENHENGEN MELLOM ARV OG MIJØ
·         Arv er viktigst (bioligisk psykologi)
·         Miljøet er viktigst (sosialpsykologi)
·         Arv og miljø har like stor betydning (systemperspektivet)
·         Barnet har evne til å forandre seg selv og miljøet omkring (humanistisk psykologi)
TEORIER OM MENNESKETS UTVIKLING
·         Sosial læring: et viktig begrep, fordi stadiemodeller handler om dette. Imitasjon og modellæring.
·         Finn eksempler på at du og jevnaldrende har lært atferd av film, musikk eller reklamemodeller.
·         Finn eksempler på sosiale likheter mellom deg og foreldrene dine.
ERIKSONS 8 FASER I DEN SOSIALE UTVIKLINGEN
·         Han var en tidligere psykoanalytiker
·         1902-1994
·         (0-1,5 ÅR) TILLIT ELLER MISTILLIT
·         Barnet utvikler en grunnleggende tillit eller mistillit til omgivelsene.
·         Barnet har krav og foreldrene krav, for eksempel i forhold til søvn og mat.
·         Sosialisering/ oppdragelse i forhold til forbud (ikke riv ned det!) osv.
·         Fra ‘’ikke-sosial’’ fase til utvikling av jeg- bevissthet
·         4-5 måneder: gjensynsglede
GRUNNLEGGENDE SELVSENDIGHET / SKAM OG TVIL (1,5 -  3 ÅR)
  • Barnet får en stadig sterkere jeg-bevissthet
  • Presosial/egosentrisk atferd (klarer i begrenset grad å tilpasse seg andre)
  • Krav om renslighet kan føre til en følelse av nederlag.


INITITATIV ELLER SKYLD FØLELSE (3-6 ÅR)
  • Utvidelse av den sosiale kretsen.
  • Kjønnsidentitet.
  • Grensesetting: Ved uklare grenser kan barnet generalisere skyldfølelse
  • Barnet må være sikker på hvor grensene går mellom hva som er akseptabel og ikke-akseptabel atferd.
ARBEIDSIVER ELLER UNDERLEGEN HET (6-12 ÅR)
  • Sammenligner seg mer med andre (for eksempel i skolen/idrett).
  • Utvikler empati og selvinnsikt (som regel)
  • Evne til metarefleksjon over for eksempel sosiale relasjoner og ekistensielle spørsmål
IDENTITET ELLER ROLLEKONFLIKT (13 år til tidlig voksenalder)
  • Puberteten.
  • Utvikler evnen til å tenke logisk om abstrakte situasjoner.
  • Sammenligne seg med andre.
NÆRHET ELLER ISOLASJON (tidlig voksenalder)
  • Personen modnes for vennskap og kjærlighet på et dypere plan.
  • Sosial modenhet
  • Finne sin plass i arbeidslivet.
  • Dersom en ikke lykkes med dette, kan en følelse av isolasjon tilta.
  • Arbeidsledighet og rusmisbruk
PRODUKTOVT ELLER STILLESTÅDENDE – midtveis i livet
  • Evnen til å finne lykke og mening i familieliv og arbeid.
  • Klare forskjeller mellom de som lykkes og de som mislykkes.
  • Å mislykkes med dette kan føre til en følelse av nederlag og kan få utslag som for eksempel sterk selvopptatthet eller tilbakevending til atferd fra tidligere stadier.
  • Skilsmisse, arbeidsledighet og rusmisbruk
JEG INTEGRITET ELLER FORTVILELSE - Aldredom
  • Jeg-integritet i siste fase vil si at vi har en følelse av å ha funnet mening i tilværelsen.
  • Vi kan forsone oss med at livet går videre med nye generasjoner og at livet tar slutt.
FORDYPNING: PROSOSIAL ATFERD
  • Betyr: God sosial atferd.
  • Positiv atferd
  • Prososial atferd
  • Altruistisk atferd
  • Fase 1: Egoistisk atferd
  • Fase 2: Orientering mot andres behov
  • Fase 3: Et ønske om tilslutning fra andre
  • Fase 4: Evnen til å vise empati/skyldfølelse
  • Fase 5: Internalisering
DET TANKEMESSIGE UTVIKLINGSOMRÅDET
  • Definisjon på tenkning: Er en indre aktivitet der en manipulerer med indre representasjoner for ytre ting og hendelser.
  • Egg er både en forestilling basert på hukommelse, et begrep, et ord og kan inngå som et ord i en setning og da få nye betydninger.
  • Et annet eksempel: Kart. Memorer kartet.




KOGNETIV PSYKOLOGI OG LÆRING
  • Det kognitive læringssynet – noe skjer inne i hodet på den som lærer – mennesket har en iboende aktivitetstrang – sansene våre mottar stimulering som omformes til informasjon og lagres i hukommelsen. Kognitivister er opptatt av språk, tenkning og problemsløsning - fokus på indre motivasjon for læring- lite fokus på følelser. Menneskesyn – mennesket er et aktivt og tenkende vesen
KOGNITIV LÆRINGSTEORI
  • Menneskets egenskap til å bearbeide og lagre våre opplevelser  og erfaringer er unik
  • To sentrale lagringsenheter
KORTIDSMINNE (KTM)
·         LANGTIDSMINNE (LTM)
  • TRE SENTRALE STADIER I BEGGE MINNE ENHETENE
  • Innkoding – hvordan vi bearbeider informasjonen i form av sanseinntrykk eller stimulering til en slags kode eller representasjon som minnesystemet kan akseptere
  • Lagring - hvordan vi oppbevarer det som er innkodet
  • Framhenting – hvordan vi trekker frem i bevisstheten det vi har lagret
JEAN PIAGET (1896 -1980)
·         Sentrale begreper:
·          Kognitive strukturer – mentale redskaper for
    erkjennelse  og kunnska
p
·         Skjema – grunnpilarer i strukturene
    Skjemaene blir konstruert av individet,
   det skjer en mental bearbeiding
ASSIMILIASJON
·         Når barnet oppfatter hendelser, objekter og personer ut i fra sin kognitive struktur, dvs. tolker hendelser og ting ut i fra skjemaer man allerede har. Det som ikke barn kan assimilere, eksisterer ikke for barna. Assimilasjonen driver barnets utforskning.


AKKOMODASJON
·         Akkommodasjon – endrer/tilpasser skjemaene. Dette er nødvendig for å utvikle kunnskap og nye handlinger.
PERIODER I DEN TANKEMESSIGE UTVIKLINGEN
  • Sensomotoriske stadiet (0-2 år)
  • Preoperasjonelle stadiet (2-7 år)
  • Konkret operasjonelle stadiet (7-11 år)
  • Formaloperasjonelle stadiet
    (fra ca. 11 år)
SENSOMOTORISKE STADIET (0-2 år)
·         Barnets erkjennelse foregår gjennom sansning og motorikk
  • Barnets kunnskap er fullstendig bundet til det hun kan se og gjøre med tingene
  • Barnet kan egentlig ikke tenke i den forstand at hun kan manipulere med indre representasjoner av ytre ting og hendelser
  • I løpet av denne perioden tilegner barnet seg fire erkjennelsesmessige kategorier objekt, rom, kausalitet (årsak/virkning) og tid
  • Først som handlingskategorier, etter hvert som begrepskategorier
  • Utviklingen av objektpermanens
  • Barnets viten er knyttet til egne handlinger. Kan ikke løse problemer i tanken alene
PREOPERASJONELLE STADIET (2-7 år)
  • Utvikling av symbolfunksjonen.
  • Barnet utvikler systemer for indre representasjon av ting og hendelser. De ytre handlingene flytter inn på det indre plan.
  • I begynnelsen er begrepene ustabile og skifter innhold etter situasjonen
  • Fra 4 års alderen  - tenkningen er nært knyttet til den direkte persepsjonen. Den er intuitiv.


EKSEMPLER
·         En fireåring skal legge like mange brikker i to rekker, vil gjerne legge brikkene i to like lange rekker uavhengig av antall brikker.
  • Vannglass A og B like store glass og like mye vann, heller vann fra A over til glass C som er lavere, men bredere. Barnet vil si at det er mest vann i glass B og minst i C, fordi han bruker det mest synlige, høyden på vannet, som vurderingsgrunnlag.
EGOSENTRISME
  • Barnet tenker det han/hun selv ser.
  • Tenkningen er sentrert omkring eget jeg. Tar utgangspunkt i seg selv og egen situasjon.
FLERE KJENNETEGN VED FØRSKOLEALDEREN
  • Animisme (resultat av egosentrisme, døde ting er lik en selv, slår seg, sover etc.)
  • Irreversibel tenkning (klarer ikke å snu tankerekkene)
  • Klarer ikke å konservere
KONKRET- OPERASJONELT (7-11 år)
·         Tenke logisk og formålsbevisst, dvs. operasjonelt
  • Konkret -  kun ved tingene foran seg at barnet klarer å kategorisere, foreta sammenligninger og trekke slutninger
  • Vanskeligheter med tekstoppgaver uten konkret materiale
  • Overordnede og underordnede begreper, klassifisere og systematisere
FORMELT-OPERASJONELLE STADIET (fra ca. 11 år)
  • kan tenke logisk på et abstrakt plan, tankeoperasjonene blir formal logisk
  • kan systematisk analysere alle muligheter i en situasjon og trekke de logisk riktige slutningene på grunnlag av gitte antakelser, hypotetisk-deduktiv tenkning.
  • Kan sette frem hypoteser og prøve dem ut på en systematisk måte
  • Det er nettopp denne evnen til  reell ”vitenskapelig” tenkning som kjennetegner det formelt-operasjonelle stadiet
  • Dette er Piagets endemål for beskrivelse av den kognitive utviklingen
  • Tenkningen blir mer avansert og kompleks også etter 15 år men bare økt kunnskap, ikke kvalitative endringer i den kognitive strukturen
  • Tilsvarende skyldes gale slutninger hos voksne, manglende kunnskap og ikke manglende logisk struktur
KRITIKK AV PIAGET
  • Ser barnet i et sosialt vakuum, en aktiv agent som driver frem egen utvikling gjennom handlinger med ting i omgivelsene.
  • Studier viser at barnet fra første stund er orientert mot de sosiale aspektene i omgivelsene, og oppsøker sosial interaksjon.
  • Utelater  mening og motivasjon som betydningsfullt ved oppgaveløsning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar