KAPITTEL 3
MENNESKETS
UTVIKLING
·
Arv og miljø
·
Sammenhengen mellom arv og miljø
·
Eriksons teori om den sosiale utviklingen
·
Piagets teori om den tankemessige utviklingen
ARV
·
Det som påvirker mest av arv og miljø er miljø
·
Eia-debatten
·
Homofili, presentasjoner i skolen, kriminalitet
·
Livets begynnelse: 23+23 kromosomer smelter sammen.
·
Alle Celler i kroppen har 46 kromosomer, untaket er kjønnsceller.
·
Et menneske har om lag 25 000 gener
·
Genene styrer den fysiske-motoriske utviklingen
·
Genene finnes i dominat og recessiv utgave.
·
Eksempel: om du kan rulle tungen.
·
Hva er arv, miljø eller begge deler?
MILJØ
·
Miljø er alt som omgir oss fra fødselen, ja faktisk før det også,
hvorfor?
·
Hvis man røyker, drikker kan man få et missfostret barn.
·
Røyking og generalisert angs
·
Sosialisering: Hva er det?
·
Sosialisering er å vokse inn i et samfunn og en kultur med bestemt
normer og verdier.
·
Familie, kontaktnett, samfunnet
PRIMÆRSOSIALISERING
·
Den første og mest gjennomgripende form for sosialisering: Familien
SEKUNDÆRSOSIALISERING
·
Styrer individet inn i nye roller og funksjoner: Barnehage, skole,
fritidsaktiviteter, idrettslag, venner osv.
BRONFENBRENNES
UTVIKLINGSØKOLOGI
MIKROSYSTEMET
·
Nærmiljøene barn og unge ferdes i.
·
Forskjell på å vokse opp på Grünerløkka og Lofoten
·
Hjem, Barnehage, skole, nabolag...
·
Den viktigste delen av oppvekstsystemet
·
Mesosystemet (meso=midten)
·
Betegner samspillet mellom de forskjellige arenaene barn og unge
ferdes i.
·
Forholdet mellom skole og hjem
·
Eks. Foreldre som aldri stiller på foreldremøter og stiller seg i
likegyldig til barnas læring.
·
Forholdet mellom venneflokk og nabolag
EKSOSYSTEMET (ekso=utenfor)
·
Arenaer der barna og unge sjelden eller aldri er til stede, men
der det likevel skjer ting som påvirker barnet.
·
Foreldrenes arbeidsplass
·
Avgjørelser i skolestyrey, kommunestyret etc.
MAKROSYSTEMET (makro=stor)
·
Verdier, ritualer, tradusjoner, livssyn, politiske ideologier, den
økonomiske politikken etc. i den kulturen der oppveksten foregår.
SAMMENHENGEN MELLOM ARV OG MIJØ
·
Arv er viktigst (bioligisk psykologi)
·
Miljøet er viktigst (sosialpsykologi)
·
Arv og miljø har like stor betydning
(systemperspektivet)
·
Barnet har evne til å forandre seg selv og
miljøet omkring (humanistisk psykologi)
TEORIER OM MENNESKETS UTVIKLING
·
Sosial læring: et viktig begrep, fordi
stadiemodeller handler om dette. Imitasjon og modellæring.
·
Finn eksempler på at du og jevnaldrende har
lært atferd av film, musikk eller reklamemodeller.
·
Finn eksempler på sosiale likheter mellom deg
og foreldrene dine.
ERIKSONS 8 FASER I DEN SOSIALE UTVIKLINGEN
·
Han var en tidligere psykoanalytiker
·
1902-1994
·
(0-1,5 ÅR) TILLIT ELLER MISTILLIT
·
Barnet utvikler en grunnleggende tillit eller
mistillit til omgivelsene.
·
Barnet har krav og foreldrene krav, for
eksempel i forhold til søvn og mat.
·
Sosialisering/ oppdragelse i forhold til
forbud (ikke riv ned det!) osv.
·
Fra ‘’ikke-sosial’’ fase til utvikling av
jeg- bevissthet
·
4-5 måneder: gjensynsglede
GRUNNLEGGENDE SELVSENDIGHET / SKAM OG TVIL (1,5 - 3 ÅR)
- Barnet får en stadig sterkere jeg-bevissthet
- Presosial/egosentrisk atferd (klarer i begrenset
grad å tilpasse seg andre)
- Krav om renslighet kan føre til en følelse av
nederlag.
INITITATIV ELLER SKYLD FØLELSE (3-6 ÅR)
- Utvidelse av den sosiale kretsen.
- Kjønnsidentitet.
- Grensesetting: Ved uklare grenser kan barnet
generalisere skyldfølelse
- Barnet må være sikker på hvor grensene går
mellom hva som er akseptabel og ikke-akseptabel atferd.
ARBEIDSIVER ELLER UNDERLEGEN HET (6-12 ÅR)
- Sammenligner seg mer med andre (for eksempel i
skolen/idrett).
- Utvikler empati og selvinnsikt (som regel)
- Evne til metarefleksjon over for eksempel
sosiale relasjoner og ekistensielle spørsmål
IDENTITET ELLER ROLLEKONFLIKT (13 år til tidlig
voksenalder)
- Puberteten.
- Utvikler evnen til å tenke logisk om abstrakte
situasjoner.
- Sammenligne seg med andre.
NÆRHET ELLER ISOLASJON (tidlig voksenalder)
- Personen modnes for vennskap og kjærlighet på et
dypere plan.
- Sosial modenhet
- Finne sin plass i arbeidslivet.
- Dersom en ikke lykkes med dette, kan en følelse
av isolasjon tilta.
- Arbeidsledighet og rusmisbruk
PRODUKTOVT ELLER STILLESTÅDENDE – midtveis i livet
- Evnen til å finne lykke og mening i familieliv
og arbeid.
- Klare forskjeller mellom de som lykkes og de som
mislykkes.
- Å mislykkes med dette kan føre til en følelse av
nederlag og kan få utslag som for eksempel sterk selvopptatthet eller
tilbakevending til atferd fra tidligere stadier.
- Skilsmisse, arbeidsledighet og rusmisbruk
JEG INTEGRITET ELLER
FORTVILELSE - Aldredom
- Jeg-integritet i siste fase vil si at vi har en
følelse av å ha funnet mening i tilværelsen.
- Vi kan forsone oss med at livet går videre med
nye generasjoner og at livet tar slutt.
FORDYPNING: PROSOSIAL ATFERD
- Betyr: God sosial atferd.
- Positiv atferd
- Prososial atferd
- Altruistisk atferd
- Fase 1: Egoistisk atferd
- Fase 2: Orientering mot andres behov
- Fase 3: Et ønske om tilslutning fra andre
- Fase 4: Evnen til å vise empati/skyldfølelse
- Fase 5: Internalisering
DET TANKEMESSIGE
UTVIKLINGSOMRÅDET
- Definisjon på tenkning: Er en indre aktivitet
der en manipulerer med indre representasjoner for ytre ting og hendelser.
- Egg er både en forestilling basert på
hukommelse, et begrep, et ord og kan inngå som et ord i en setning og da
få nye betydninger.
- Et annet eksempel: Kart. Memorer kartet.
KOGNETIV PSYKOLOGI OG LÆRING
- Det kognitive
læringssynet – noe
skjer inne i hodet på den som lærer – mennesket har en iboende
aktivitetstrang – sansene våre mottar stimulering som omformes til
informasjon og lagres i hukommelsen. Kognitivister er opptatt av språk,
tenkning og problemsløsning - fokus på indre motivasjon for læring- lite
fokus på følelser. Menneskesyn – mennesket er et aktivt og tenkende vesen
KOGNITIV LÆRINGSTEORI
- Menneskets egenskap til å bearbeide og lagre
våre opplevelser og erfaringer er
unik
- To sentrale lagringsenheter
KORTIDSMINNE (KTM)
·
LANGTIDSMINNE (LTM)
- TRE SENTRALE STADIER I
BEGGE MINNE ENHETENE
- Innkoding – hvordan vi
bearbeider informasjonen i form av sanseinntrykk eller stimulering til en
slags kode eller representasjon som minnesystemet kan akseptere
- Lagring - hvordan vi
oppbevarer det som er innkodet
- Framhenting – hvordan
vi trekker frem i bevisstheten det vi har lagret
JEAN PIAGET (1896 -1980)
·
Sentrale begreper:
·
Kognitive
strukturer – mentale redskaper for
erkjennelse og kunnskap
erkjennelse og kunnskap
·
Skjema – grunnpilarer i strukturene
Skjemaene blir konstruert av individet,
det skjer en mental bearbeiding
Skjemaene blir konstruert av individet,
det skjer en mental bearbeiding
ASSIMILIASJON
·
Når barnet oppfatter hendelser, objekter og personer
ut i fra sin kognitive struktur, dvs. tolker hendelser og ting ut i fra
skjemaer man allerede har. Det som ikke barn kan assimilere, eksisterer ikke
for barna. Assimilasjonen driver barnets utforskning.
AKKOMODASJON
·
Akkommodasjon – endrer/tilpasser skjemaene. Dette er
nødvendig for å utvikle kunnskap og nye handlinger.
PERIODER I DEN TANKEMESSIGE
UTVIKLINGEN
- Sensomotoriske stadiet
(0-2 år)
- Preoperasjonelle
stadiet (2-7 år)
- Konkret operasjonelle
stadiet (7-11 år)
- Formaloperasjonelle
stadiet
(fra ca. 11 år)
SENSOMOTORISKE STADIET (0-2 år)
·
Barnets erkjennelse foregår gjennom sansning og
motorikk
- Barnets kunnskap er
fullstendig bundet til det hun kan se og gjøre med tingene
- Barnet kan egentlig
ikke tenke i den forstand at hun kan manipulere med indre representasjoner
av ytre ting og hendelser
- I løpet av denne
perioden tilegner barnet seg fire erkjennelsesmessige kategorier objekt,
rom, kausalitet (årsak/virkning) og tid
- Først som
handlingskategorier, etter hvert som begrepskategorier
- Utviklingen av objektpermanens
- Barnets viten er
knyttet til egne handlinger. Kan ikke løse problemer i tanken alene
PREOPERASJONELLE STADIET (2-7
år)
- Utvikling av
symbolfunksjonen.
- Barnet utvikler
systemer for indre representasjon av ting og hendelser. De ytre
handlingene flytter inn på det indre plan.
- I begynnelsen er
begrepene ustabile og skifter innhold etter situasjonen
- Fra 4 års alderen - tenkningen er nært knyttet til den
direkte persepsjonen. Den er intuitiv.
EKSEMPLER
·
En fireåring skal legge like mange brikker i to
rekker, vil gjerne legge brikkene i to like lange rekker uavhengig av antall
brikker.
- Vannglass A og B like store glass og like mye vann, heller vann
fra A over til glass C som er lavere, men bredere. Barnet vil si at det er
mest vann i glass B og minst i C, fordi han bruker det mest synlige,
høyden på vannet, som vurderingsgrunnlag.
EGOSENTRISME
- Barnet tenker det
han/hun selv ser.
- Tenkningen er sentrert
omkring eget jeg. Tar utgangspunkt i seg selv og egen situasjon.
FLERE KJENNETEGN VED
FØRSKOLEALDEREN
- Animisme (resultat av
egosentrisme, døde ting er lik en selv, slår seg, sover etc.)
- Irreversibel tenkning
(klarer ikke å snu tankerekkene)
- Klarer ikke å
konservere
KONKRET- OPERASJONELT (7-11 år)
·
Tenke logisk og formålsbevisst, dvs. operasjonelt
- Konkret - kun ved tingene foran seg at barnet
klarer å kategorisere, foreta sammenligninger og trekke slutninger
- Vanskeligheter med tekstoppgaver uten konkret materiale
- Overordnede og
underordnede begreper, klassifisere og systematisere
FORMELT-OPERASJONELLE STADIET
(fra ca. 11 år)
- kan tenke logisk på et abstrakt plan, tankeoperasjonene blir formal
logisk
- kan systematisk
analysere alle muligheter i en situasjon og trekke de logisk riktige
slutningene på grunnlag av gitte antakelser, hypotetisk-deduktiv tenkning.
- Kan sette frem
hypoteser og prøve dem ut på en systematisk måte
- Det er nettopp denne
evnen til reell ”vitenskapelig”
tenkning som kjennetegner det formelt-operasjonelle stadiet
- Dette er Piagets
endemål for beskrivelse av den kognitive utviklingen
- Tenkningen blir mer
avansert og kompleks også etter 15 år men bare økt kunnskap, ikke
kvalitative endringer i den kognitive strukturen
- Tilsvarende skyldes
gale slutninger hos voksne, manglende kunnskap og ikke manglende logisk
struktur
KRITIKK AV PIAGET
- Ser barnet i et
sosialt vakuum, en aktiv agent som driver frem egen utvikling gjennom
handlinger med ting i omgivelsene.
- Studier viser at
barnet fra første stund er orientert mot de sosiale aspektene i
omgivelsene, og oppsøker sosial interaksjon.
- Utelater mening og motivasjon som betydningsfullt
ved oppgaveløsning
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar